suddagummans.blogg.se

Tragiska besked - när är det rätt att besöka?

Publicerad 2016-02-29 11:04:41 i Allmänt,

Förra veckan nåddes vi av ett tragiskt besked att vänners dotter somnat in. Då ställs man inför frågan -När är det rätt att åka och visa sitt stöd i deras sorg? Men som en mycket klok vän, Sanne, till mig sa - Det är alltid rätt att visa sitt stöd!


Jag fixade en Majalykta med ett fint citat på och ett par änglavingar och körde till familjen. Det blev tårar och kramar och en god stund tillsammans. Vi pratade om minnen, sista tiden, hur man ska gå vidare osv.

Moa som den nya ängeln heter var en av de i Sverige som fått nya lungor transplanterade och inspirerade grundarna till Jontefonden att vid deras sons sjukdom starta Jontefonden:

Jontefonden – En stiftelse för barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en transplantation, och deras syskon. Fonden syftar till att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant i en annars svår situation.

På Jontefonden kan man nu lämna gåvor och gåvobesked till Moas minne, Har satt in pengar på fonden och skickat ett gåvobevis till familjen.

 

I mitt arbete som undersköterska har jag mött död, sorg och anhöriga. Ingen gång är den andra lik. Vi visar sorg på så olika sätt. Sen är det så klart skillnad på om det är en äldre männsika som får sluta sina dagar lugnt och stilla. Om det är olycka eller som i Moas fall en ung tjej i början på vuxenlivet som efter lång sjukdom fått ett par år i sprudlande fart, hon fick en ny chans. Men något har jag lärt mig och det är att inte gå undan och ta omvägar om de sörjande. En kram, en klapp på armen, våga fråga hur det är. Att fråga om man kan hjälpa till med något. Många sörjande känner sig pestsmittade för att folk drar sig undan o inte vet hur de ska bete sig. Hoppas att detta är på väg att ändras i vårt moderna samhälle med alla sociala medier. Bara visa att man finns är gott nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela